Vaikka tuotteesi tai palvelusi olisi kuinka hyvä tahansa, se ei voi millään miellyttää kaikkia mahdollisia ihmisiä ja asiakkaita. Ei siis kannata edes yrittää markkinoida kaikille eikä tuhlata helmiäsi niille, jotka eivät ole niistä kiinnostuneita.

Joillekin yrityksesi on liian kaukana, toisille liian kallis tai liian pieni, liian suuri, liian hidas, liian tylsä, liian vanhanaikainen tai jotain muuta. He menevät joka tapauksessa muualle ja valitsevat toiset tuotteet tai palvelut. Et saa heitä asiakkaiksesi millään.

Tänä päivänä tarjontaa riittää joka lajissa niin paljon, että kenenkään ei tarvitse ostaa tai käyttää mitään sellaista, mikä ei oikeasti miellytä.

Jos yrität markkinoida yhtä aikaa kaikille mahdollisille ihmisille ja houkutella heitä asiakkaiksi, yrität siis mahdottomia. Rahasi menevät hukkaan etkä saa markkinoinnilla tuloksia. Kaikille mahdollisille tahoille suunniteltu tuote tai palvelu ja niiden markkinointi on niin ympäripyöreää, hajutonta ja mautonta, että se ei kiinnosta ketään.

On yllättävää, kuinka paljon pienissäkin yrityksissä käytetään rahaa aivan summittaiseen markkinointiin, jota ei ole kohdistettu kenellekään. Usein pienet yritykset väittävät, että niillä on hyvin tiukka markkinointibudjetti, mutta ne ovat kuitenkin käyttäneet tuhansia euroja markkinointiin eivätkä edes tiedosta sitä.

Ei ole mietitty sitä, ketä pitäisi puhutella. Ei ole valittu omaa ihanneasiakasta, jota tavoitellaan aktiivisesti. Usein tehdään asioita samalla tavalla kuin on aina tehty. Halutaan vain epämääräistä ”näkyvyyttä”.

Kun sinulla on ihanneasiakas selvästi määriteltynä, markkinointi suunnataan puhuttelemaan häntä eikä ”ketä tahansa”.  Tiedät, miten tälle asiakkaalle pitää puhua ja millaista palvelua hän odottaa. Osaat valita oikeat paikat ja ajankohdat viesteillesi. Osaat tarjota hänelle sellaisia helmiä, että hänen on helppo tarttua niihin.

Aiemman hakuammunnan sijaan markkinointisi muuttuu tarkkaan kohdennetuiksi täsmäviesteiksi.

Vastauksena otsikon kysymykseen: Kyllä – yrittäjä voi ja yrittäjän TÄYTYY valita ne asiakkaat, joita se tavoittelee markkinoinnillaan.

Palaa siis edelliseen postaukseemme ja käytä aikaa siitä löytyvien kysymysten miettimiseen!