Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty! Tämä pätee myös markkinointiin.

Vuosien varrella olemme kuitenkin kuulleet kymmeniä erilaisia syitä ja selityksiä sille, miksi yrityksessä ei ole olemassa tuleville markkinoinnin toimenpiteille minkäänlaista suunnitelmaa.

Tässä viisi eniten kuultua syytä:

  1. ”En ehdi suunnittelemaan, koska yrityksen arjen pyöritys vie kaiken aikani.” (Tämä on ylivoimaisesti suosituin syy!)
  2. ”Meidän yritys on niin pieni ja käytämme markkinointiin niin vähän rahaa, ettei sitä kannata alkaa sen kummemmin suunnittelemaan.”
  3. ”Meidän toimiala on niin poikkeuksellinen ja erikoinen, ettei mitään voi suunnitella kovin pitkälle etukäteen.”
  4. ”Markkinoinnilla ei ole ollut mitään näkyvää vaikutusta mihinkään eikä siihen kannata panostaa yhtään enempää.”
  5. ”Meillä on ollut 10 vuotta vuosisopimus paikallislehden kanssa ja sillä jatketaan.”

Jos sinun yritykseltäsi puuttuu markkinointisuunnitelma ja tunnet jonkun näistä selityksistä omaksesi, kannattaa jatkaa blogin lukemista eteenpäin! Palaamme myöhemmissä postauksissa kaikkiin näihin selityksiin ja tarjoilemme sinulle omat vastaväitteemme niihin.

Me nimittäin uskallamme luvata jokaiselle yrittäjälle, että suunnittelu kannattaa aina.

Kun sinulla on hyvin mietitty markkinointisuunnitelma, säästät aikaa ja rahaa.

Sinun on helpompi sanoa ”ei kiitos”, kun puhelinmyyjä soittaa ja tarjoaa ilmoitustilaa seuraavana päivänä ilmestyvään lehteen kovalla alennuksella. Jos tarjous ei tue suunnitelmaasi, et tartu siihen.

Markkinoinnista tulee sinun hallinnassasi oleva kokonaisuus yksittäisten satunnaisten hajatoimenpiteiden sijaan. Suunnitelmallisuus tekee elämäsi helpommaksi!

Tässä blogissa käymme läpi markkinoinnin suunnittelua ja suunnitelman toteuttamista palanen kerrallaan, käytännönläheisesti ja esimerkkien avulla.  Seuraava aiheemme on markkinointisuunnitelman sisältö: mitä kaikkea suunnitelmassa olisi hyvä ottaa huomioon?