Ketkä ovat parhaita asiakkaitasi? Keitä haluaisit kaikkein mieluiten nähdä ostamassa yrityksesi tuotteita? Pidä heidät mielessäsi, kun virität yrityksesi toimintaa ja kehität valikoimaasi.

Ihanneasiakkaasi toiveet, mieltymykset, tavat ja ostotottumukset pitäisi näkyä kaikessa, mitä yrityksesi tekee ja miten se toimii. Valikoimat, aukioloajat, viestintäkanavat, hinnoittelu, asiakaspalvelu ja kaikki muu pitäisi olla suunniteltu ihanneasiakkaan tarpeisiin – ei sinun omien mieltymystesi mukaan tai kilpailijoiden matkimiseksi. 

Jos ihanneasiakas on kovin kiireinen eikä ehdi käyttää paljon aikaa eri tuotteiden tai palveluiden vertailuun, auta häntä tekemään ostopäätökset ja hankinnat nopeasti. Tuo tarjontasi esille selkeästi ja tee ostaminen helpoksi. Nämä asiakkaat arvostavat ”yhden luukun” periaatetta, verkkokaupan sujuvaa toimivuutta, lyhyitä toimitusaikoja ja joustavia aukioloaikoja. He ovat valmiita maksamaan extraa siitä, että säästävät omaa aikaansa tai saavat ostamansa tuotteet nopeasti itselleen. 

Jos ihanneasiakkaasi on kokeilunhaluinen ja haluaa olla kaikessa edelläkävijä, ole sinäkin edellä aikaasi. Opiskele alasi uusimpia ”villityksiä” ja seuraa ulkomaista tarjontaa. Hanki valikoimiisi aina uusimmat tuotteet tai kehitä tapoja palvella asiakasta uusimmilla menetelmillä. Markkinoi rohkeasti ja unohda oman alasi kliseet. Edelläkävijäasiakkaat ovat valmiita maksamaan extraa siitä, että löytävät luotasi varmasti aina uusinta uutta. 

Mitäs jos et ole valinnut omaa ihanneasiakastasi etkä kohdista toimintaasi tai markkinointiasi erityisesti kenellekään? Tuotevalikoimassasi ei ole mitään ainutlaatuista, palvelusi ovat samanlaisia kuin kaikilla muillakin. Markkinoinnissasi ei ole mitään sellaista, mikä kiinnittäisi kenenkään huomiota tai innostaisi ketään… Millä saat ihmiset tulemaan yritykseesi tai verkkokauppaasi ja ostamaan sieltä jotain? Minkälaiset ihmiset sinne tulevat? Mitä heillä on mielessään? Vastaus on …. HINTA!

Jos olet päättänyt palvella ”kaikkia”, olet saattanutkin jo huomata, että kiinnostat vain niitä, jotka hakevat halvinta hintaa. Sinulta tullaan tinkimään, sinulta tullaan ostamaan vain, jos menossa on joku tarjouskampanja. Kun kampanja on ohi, asiakkaasi menevät muualle – seuraavaa tarjouskampanjaa etsimään. Asiakasuskollisuus tässä ryhmässä on kovin alhainen.

Jos sinusta tuntuu, että joudut jatkuvasti myymään halvemmalla kuin haluaisit ja yrityksesi pyörii erilaisten tarjouskampanjoiden ja alennusten varassa, pysähdy miettimään hetkeksi: Kannattaisiko sittenkin erikoistua johonkin? Löytyisikö asiakkaiden joukosta sellaiset ihanneasiakkaat, joita varten voisit alkaa kehittää toimintaasi? Minkälaisesta osaamisesta tai minkälaisesta valikoimasta asiakkaat olisivat valmiit maksamaan pyydetyn hinnan? Minkälaisella markkinoinnilla tavoitat nämä asiakkaat parhaiten?

Tällainen mietintä ja sitä seuraava uudistus- ja kehitystyö voi tuntua liian isolta urakalta yksin tehtäväksi – on helpompi jatkaa siihen samaan vanhaan tuttuun malliin. Voit kuitenkin ottaa avuksesi juuri tällaiseen työhön erikoistuneita ammattilaisia. Markkinoinnin kehittämisessä me Tarinoidat autamme sinua mielellämme!