Monilla toimialoilla näyttää olevan joku yhteinen kaava, jolta yritykset näyttävät ulospäin. Ajattelepa vaikka kauneushoitoloita ja niiden markkinointia. Esitteissä kaunis nainen makaa hoitopöydällä, valkoinen pyyhe ympärillään, naamio kasvoillaan tai kuumat kivet selässään. Mainosten värimaailma on lempeä ja naisellinen. 

Tai ajattele autobrändejä ja autoliikkeitä. Muistuuko mieleen yhtään automerkkiä, joka jotenkin erottuisi massasta markkinoinnilla, joka tekisi erityisen vaikutuksen?

Tässä on hyvä harjoitus sinulle, joka haluat alkaa kehittää oman yrityksesi markkinointia poispäin siitä, mitä kaikki muut alallasi tekevät:

  1. Kerää oman alasi yritysten mainoksia, nettisivuja ja muuta markkinointimateriaalia yhteen paikkaan. 
  2. Peitä niistä yritysten nimet ja logot. 
  3. Vertaile niitä nyt, nimettöminä. Erottuuko yksikään yritys joukosta mitenkään vai näyttävätkö kaikki niin samanlaisilta, että kaikki mainokset voisivat olla minkä tahansa yrityksen mainos?

Veikkaamme, että et löydä mainosten joukosta montaa, jotka tekisivät sinuun mitään vaikutusta. Saman alan mainokset toistavat samoja, kuluneita kliseitä. 

Paljonkohan tähän samankaltaisuuteen ja mitäänsanomattomuuteen on käytetty rahaa???

Sinun ei tarvitse käyttää samoja keinoja kuin kaikki muut saman alan yritykset. Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa hoitaa markkinointia kauneusalalla tai liikkeenjohdon konsultointibisneksessä. Voit onnistua monella eri tavalla!

Käytä luovuutta, ideoi, ole rohkea, kokeile jotain sellaista, jota kilpailijasi eivät tee ja jolla on juuri sinun ihanneasiakkaallesi merkitystä. Erottautuminen ja oman äänen saaminen kuuluville on pienen yrityksen markkinoinnin tärkein tehtävä!