Tiedätkö, kuka on asiakkaasi? Tyhmä kysymys, eikö vain – tottahan toki yrittäjä asiakkaansa tietää! Asiakas on se, joka kävelee kauppaan sisään ja ostaa. Se, joka käy palveltavana, tuo tavaroitaan huoltoon, maksaa hyvistä neuvoistasi ja asiantuntemuksestasi.

Mutta tiedätkö, kuka on IHANNEasiakkaasi? Olet varmasti huomannut, että kaikki asiakkaat eivät ole samanlaisia. Ihanneasiakas löytyy, kun vastaat näihin kysymyksiin:

– Millaisia asiakkaita haluaisit lisää?

– Millainen asiakas saa kaikkein eniten hyötyä tuotteistasi tai palveluistasi?

– Millaisen asiakkaan ongelmia ratkaiset parhaiten?

– Millainen asiakas palaa luoksesi aina vain uudelleen ja uudelleen?

– Millaisen asiakkaan kanssa kaikki tuntuu sujuvan?

– Millainen asiakas kertoo tuotteistasi eteenpäin ja suosittelee sinua muillekin?

– Millainen asiakas ei tingi hinnoistasi vaan maksaa sen, mitä pyydät?

Siinä tuli aika monta kysymystä mietittäväksi. Ota itsellesi hetki aikaa pohtia vastauksia. Tämä on tärkeä osa markkinoinnin suunnittelua.

Se, että tiedät ja PÄÄTÄT, kuka on ihanneasiakkaasi, on iso askel kohti tehokkaampaa ja samalla paljon helpompaa markkinointia. Ihanneasiakasta voit kutsua myös TAVOITEasiakkaaksi.

Palataan asiaan seuraavassa postauksessamme!