Tiedämme oikein hyvin, että kaikenlaisilla suunnitelmilla (varsinkin kirjallisilla) on pienen yrityksen omistajan mielessä huono kaiku. Markkinointisuunnitelma on olemassa tosi harvoilla. Voi olla, että kukaan ei halua lukea edes tätä postausta, koska aihe ei kiinnosta eikä sen ajatella koskevan omaa yritystä! No – otamme sen riskin!

Pienelläkin suunnittelulla jokainen yrittäjä saisi paljon aikaan. Turhan kiireen ja sähläyksen väheneminen näkyy arjessa heti. Markkinointi on hallittua ja ennakoitua eikä tulipalojen sammuttelua.

Väitämme, että käyttämällä pari tuntia viikossa markkinoinnin suunnitteluun viisas yrittäjä säästää moninkertaisesti aikaa – puhumattakaan hermoista ja hukkaan menneistä rahoista!

”En minä ehdi enkä jaksa enkä edes osaa tehdä mitään hienoja suunnitelmia”, on moni väittänyt meillekin.

Haloo! Olet osannut perustaa yrityksen, joka toimii ja pyörii päivästä toiseen ja tuo sinulle elannon. Osaat ihan varmasti tehdä myös markkinointisuunnitelman!

Markkinointisuunnitelman ei tarvitse olla mikään hieno, monisivuinen dokumentti. Se voi olla vaikka yhden sivun excel-taulukko, fläppitaululle kirjoitettu listaus tai seinäkalenteriin tehtyjä merkintöjä. Riittää, että suunnitelma pysyy tallessa jossain ja ymmärrät itse sen sisällön.

Suunnitelman isoin hyöty on se ajatustyö, jonka teet sitä valmistellessa.

Varaa tähän ajatustyöhön puoli päivää. Anna itsellesi lupa istua rauhassa aloillasi ja unohtaa muut asiat. Pyörittele päässäsi tai työkaverin kanssa näitä kysymyksiä:

  • Miksi? – Miksi markkinoimme, mitä haluamme saavuttaa markkinoinnilla?
  • Kenelle? – Keitä haluamme tavoittaa markkinoinnilla?
  • Miten? – Mitä meidän pitää tehdä, jotta tavoitamme juuri nuo asiakkaat?
  • Milloin? – Mitkä ovat parhaat ajankohdat asiakkaiden tavoittamiseen?

Kun olet löytänyt näihin kysymyksiin vastaukset, oletkin jo pitkällä!

Käydään seuraavaksi läpi jokainen kysymys erikseen. Seuraavasta postauksesta saat siis apuja Miksi? -kysymyksen pohdintaan eli puhutaan markkinoinnin tavoitteista!